Give It A Name

Fd. stalltidning på stallet.se - flyttad hit

Support. (2013-10-13)

Publicerad 2013-12-13 12:28:28 i Stallet.se,

Frågan om crew hänger fortfarande i luften, stallfrågan på hej har antingen fått nya röster eller fått rösterna omfördelade. Jag kom på innan idag att någon kanske tror typ "Om crew får bestämma vilka som ska bli crew, då kommer alla bara smöra för dem!" Och det kommer de väl alldeles säkert att göra, men fy sjutton för folk som smörar. Det märks direkt och om jag fick bestämma så skulle ingen som försökt smöra ens få chansen att vara crew på minstald.dk (den mest döda av stallet.se sidorna).

Men vad jag tänkte fokusera på i detta numret är supporten. De köpte en sida som stått utan ledning i ett år och allt på sidan var en enda stor bugg när de kom hit. Mycket av buggarna är upplösta, många av buggarna kommer fixas snarare än man vågar hoppas på. Men stallet.se (och de andra språkversionerna) är ett stort nystan att hålla reda på. Förmodligen bra mycket större än sidan de skapat själva: Hipponized.

Det är fortfarande bara två personer som i huvudsak är de som jobbar med dessa sex stycken sidor. Hur många aktiva medlemmar de "sköter om" i veckan har jag ingen aning om alls, men anta att det är fler än vad de har kapacitet att rå över. Även supporten är människor... Två människor.

Jag är bara crew, jag vet inte alls vad de får in för anmälningar till sin supportmail. Men jag gissar på att de i många fall rycker sitt hår och hellre går en långpromenad iförd t-shirt när det spöregnar med orkanvindar än jobbar över för att hantera alla onödiga anmälningar eller frågor vars svar redan står står i frågor och svar.

Så på deras vägnar, även om vi kanske inte är ett team och aldrig kommer bli det heller. Hur länge jag blir kvar som crew och vem som i framtiden kommer att vara det. Fråga alltid en crew först innan du skriver till supporten. I väldigt många fall har crewarna svaret på din fråga. Vi svarar ofta snabbare än support, mer utförligt eftersom vi har tiden och viljan att hjälpa till när vi är online (vilket kan vara både på kvällar, mitt i natten och på helger). Vi i crew kan säga om du ska kontakta supporten om ditt ärende är något vi inte kan hjälpa dig med.

Vill du inte fråga crew så har du "Frågor och Svar" samt medlemsavtalet att tillgå. Det ger förvånansvärt många svar på många frågor. Och har du tittat där utan att få svar på frågan så kan du fortfarande maila en crew. Vi får -aldrig- så pass mycket mail att du stör, tvärt om. Crew är till för att fråga frågor, ha som bollplank och lite också medlare. Utöver Crew, Frågor & Svar, Medlemsavtalet och att bombardera supporten så har du som medlem ett eget ansvar.

Du som medlem ska hålla koll på ditt lösenord - alla personer du lämnar ut ditt lösenord till blir ägare på stallet. Ägaren på ett stall kan göra vad den vill med stallet - radera djur, sälja djur, radera stallet, skriva vad den vill till vem den vill och lämna ut lösenordet till ännu fler medlemmar utan din kännedom och samtycke. Lämnar du ut ditt lösenord till andra så blir inte stallet stulet och raderat om någon raderar det - det är en av många ägare som gör vad den vill med sitt stall, punkt.

Du behöver inte dyka ner med huvudet först i första bästa bråk som uppstår mellan dig och nån annan eller bara några andra. Tänk hellre "Jag orkar inte diskutera det här med dig, jag mailar en crew och ber om hjälp istället!". Kanske säger vi att du ska maila supporten, kanske säger vi att vi har ögonen på personen redan för annat som den har gjort mot andra, kanske säger vi något annat som lugnar ner situationen men så länge supporten inte kontaktas för tjaffs mellan medlemmarna om saker som supporten inte kan rå för (vilket ofta är fallet) så har du gjort en liten insats för att få supporten att inte gå in i väggen av överbelastning.

Vi vill ju ha en fungerande hemsida, där vi kan vara och spendera våran tid, kärlek och pengar. Där supporten kan göra förbättringar som får oss att trivas bättre, kunna använda sidan överallt och när som helst. Det får vi inte om supporten hela tiden ska jobba för att lösa onödiga konflikter eller svara på frågor som står i frågor och svar eller som en crew kan ge svar på direkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela