Give It A Name

Fd. stalltidning på stallet.se - flyttad hit

Gillar du att skriva? - 2011-03-16

Publicerad 2013-05-10 13:19:13 i Allmänt,

Många här gillar ju att skriva EGNA berättelser. (Som sagt i förra numret förekommer det att medlemmar kopierar böcker och skriver i tidningar som om det vore deras egna - inte tillåtet). Men egna texter är desto mer tillåtet. Och super bra!

Super bra för att det, om man ska låta vuxen, utvecklar språket. Dessutom är det något man kan tjäna verkliga pengar på, som författare. Eller journalist eller liknande. En rekommendation till alla som älskar att skriva. Är att läsa _mycket_ böcker. Av olika genrer (även sådana som du kanske inte planerar skriva).
 
Det första man bör tänka på när man skriver en historia är att bestämma sig för ett "perspektiv" att skriva ifrån. För det kan förvilla läsaren väldigt mycket om man helt plötsligt i en text byter perspektiv. Exempel på olika perspektiv att skriva ifrån är:

Jag perspektiv ("Jag hade alltid älskat hästar")
Hon/Han perspektiv ("Hon hade alltid älskat hästar")

Skriv gärna historien i Word eller annat program som rättar om det blir några stavfel. Tänk annars på att använda storbokstav till namn och i början av meningar. Använda punkter och kommatecken. Samt utropstecken och frågetecken på rätt ställen. Exempel:

Hjälp! Ring 112!
Är äpplet grönt?

Skriv hellre långa meningar än att dela upp texten i korta meningar eller långa konversationer med korta meningar (låter sjukt? xD) men exempel:

Korta meningar:
Jag hade en hund
Den var brun och hette My
My hade bara tre ben
Men svansen var lång

Samma text fast som det "ska" vara:
Jag hade en hund, den var brun och hette My. My hade bara tre ben men svansen var lång.

Långa konversationer med korta meningar exempel:
- Har du gjort läxan?
- Ja men jag glömde ta med den
- Då får du ta med den i morgon
- Okej
osv.

Istället kan, eller bör man rättare sagt skriva mer:
- Har du gjort läxan? Frågade läraren
- Ja, men jag glömde ta med den hit, svarade jag medan jag just i detta ögonblick kom ihåg att läxan inte alls blivit gjord och fortfarande låg i skåpet
- Men då får du ta med den i morgon, svarade läraren med irritation i rösten
- Okej, svarade jag och gick och satte mig vid min bänk, fast besluten vid att göra läxan så fort som möjligt!

Men trots detta är det bra att dela upp texten i mindre etapper. Precis som här, med mellanrum mellan texter inom samma ruta. Nu är det inte så i böcker i och för sig. Men där kan man i alla fall vända blad om man tröttnar.
 
Vem som helst kan bli författare. Men att sälja böcker är kanske inte det allra lättaste. Därför är det ju bra att skriva (och läsa) mycket innan man beslutar sig för att skriva något som är "bra" nog att ge ut. Att skriva noveller är en bra sysselsättning också något du kan göra här. Här är några mer tips för alla amatörförfattare ;)

vulkan.se - är en sida där man kan publicera sina böcker och få de sålda till, tja, vem som helst som tycker de verkar intressanta.

Sen är ju vanliga bloggar ett utmärkt ställe att "visa upp" sina texter på. Och då även få kommentarer.
 
Men alla som skriver är kanske inte så pigga på att skriva just historier, noveller och böcker på det sättet. Det finns ju faktiskt andra sätt man kan skriva. Till exempel dikter (dikter och rim är inte samma sak), låttexter, blogg/dagbok, tidningsartiklar, faktatexter osv. Många skriver faktiskt "dikter" utan att tänka på det - fast något som heter prosa.

(Jag visade en lärare ett avsnitt ur min blogg och han hoppade nästan jämfota av lycka över att se så mycket prosa :P)

Vad nu detta "prosa" är, är faktiskt rätt svårförklarat. Men denna läraren hade iaf givit ut flera böcker i det. Så att så värdelöst kan det ju inte vara :P Så det vi skriver utan att tänka på det kanske är rena guldgruvan egentligen.

Något så enkelt som sms kan med lätthet omvandlas till en dikt - Och sms har väl alla?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela