Give It A Name

Fd. stalltidning på stallet.se - flyttad hit

Gör om ett foto (omdöpt) - 2010-07-02

Publicerad 2013-05-04 11:54:30 i Allmänt,

 
Ursh, denna bild är ett misslyckande x) Skulle göra en bild till min fosterhund (en pudel) på ett hundspel jag har börjat spela x) Trodde att hunden skulle vara brun, så jag hade en svart pudelbild i min gratisbild blogg. En svart hund är hyfsat enkel att göra brun... Men min pudel skulle vara aprikosfärgad xD

Sååå det fick bli en annan typ av bild än den jag hade tänkt mig helt enkelt.

Process:
1. Först och främst hitta en bild som passar för ändamålet. Det ska ju helst vara en bild man äger själv men en bild man har tillstånd till fungerar det med.

2. Om du inte är så van vid att arbeta i ett grafik program eller inte har samma funktioner som i photoshop - zooma in bilden några hundratal procent och rita en tunn kontur i lämplig färg (typ svart).

OBS! Gör konturen i ett nytt lager

För oss andra mer rutinerade så är det Pentool som gäller (det finns ett pentool i gimp också men är osäker på vad det heter). Detaljerna är enklast att rita i för hand.

3. Gör ett nytt lager och fyll med en färg som djuret ska ha mest av, i mitt fall typ citronfromage färg eller vad man ska kalla det :P Lägg färglagret under konturen (som man nu kan kalla lineart). Obs, välj inte kritvit eller kolsvart som färg utan det måste kunna gå att välja en mörkare färg också.

Välj nu ut en ljusare och en mörkare färg (en i taget räcker) och måla i ljusare och mörkare delar i linearten. Se svansen, ovansidan av ena örat och benen på hunden ovan. Måla med en mjuk pensel som enkelt blandar sig med bakgrunden.

4. Gå upp i menyn och välj Gaussistisk Oskärpa / Gaussian Blur på färglagret. Men inte för mycket, det ska bara blanda färgerna utan att man ser några skarvar :P

5. Sudda bort färgen som är utanför linearten (konturen) och det är klart x) Om man inte ska ha en bakgrund som på bilden, då är det bara att välja ett foto och ha lite gaussian blur på det också.

6. Kan ju iofs vara bra att måla i detaljer och sånt också x) Gör man en häst har man massor av man och svans att fixa med också, en tunn pensel 1-3px (1px är bäst) och så bara dra hårstrå för hårstrå (=tar massor av tid) annars kan man om det är photoshop eller gimp ladda ner penslar med man och svans x)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela