Give It A Name

Fd. stalltidning på stallet.se - flyttad hit

Hur en stallplan blir till 4 - 2010-10-14

Publicerad 2013-05-04 12:39:24 i Bilder,

So far so good typ. På denna är det kvar att göra ungefär följande:
*Den resterande delen ska gå gräs
*Husen ska få fönster och dörrar
*Eventuellt göra något med vatten
*Fixa vägar
*Hagar
*Fixa skuggor på allt som behöver skuggor
 
Börja med att gräsa resten av stallplanen. Man bör alltid göra det innan man börjar sätta upp stängsel och sånt (gjorde tvärt om på den jag har i mitt galleri det tog tvåtusen år extra att fixa det). Husens detaljer kan man göra bland det sista man gör. Men när gräset är klart är det god idé att göra en väg som går mellan husen och lite på hagmarken.

Zooma in lite och dutta på en väg, men gör den inte så jätte bred kanske (denna väg är på tok för bred, för i alla fall min smak...). Men igen på med 2-3 olika till nyanser av vägens färg, mörkt som ljust men inte liksom brutalt mycket mer färg eller mindre. Lagom är alltid bäst :)
Dags för hagarna tror jag bestämt :3 i numret där husen gjordes användes sträckverktyget. Och det ska användas till hagarna med. Den näst smalaste blir utmärkt till hagstolpar. Lite beroende på resten av storleken på hus och så kan den som är lite bredare bli bättre. Bra färg för hagar är svart eller vit. Beror på resten av färgen på stallplanen. Till denna tror jag att vitt skulle passa bäst.

Gör hagar som är små men som fortsätter utanför stallplanen. Hellre många små än få stora (speciellt om du gör en stallplan som ska säljas).
Efter att hagstolparna är på plats väljer man en tunnare tråd och gör hagtrådarna. 2-3 trådar är vanligast. Jag gör bara en hage i taget eftersom det blir lättare att lägga skuggningen då.

Skuggor ja >:) Det är terror att lägga skuggor för hand. Men resultatet blir mycket bättre än om man skippar skuggningen. Jag vet inte hur stor prisskillnaden skulle bli i sp med stallplan utan skugga vs samma stallplan med skugga men jag tror att det kan skilja rätt mkt :P
Till skuggan tar man samma gröna färg som innan fast en mörk en, typ som bergets grundfärg. Börja med hagstolparna och ha samma tjocklek på linjerna som när de gjordes. Men dra ut linjerna så att de ligger under hagstolparna. Linjeverktyget + pennan är vad som gäller här. Och måla inte på vägen man skuggar den med en annan färg. Märk hur jag stannat med skuggan på vägen :P Nu är det dags att trådarna får samma behandling.
 
Tips: Håll inne den avlånga tangenten som finns under enter knappen på tangentbordet (shift) medan skuggorna läggs så blir de jämna.

En stallplan blir inte bra om du inte någon gång under processen hatar den mer än allt annat, är mitt motto

Hade blivit snyggare med tunnare stolpar och trådar :P Men aja det är en läxa till nästa gång (alltså stolparna är 3px och trådarna 2px).

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela